GRÄNSFORS ØKSER er gået
"MADE in
CHINA"
|
Jeg købte før Jul 2016 en Gränsfors Økse, nærmere
betegnet "Gränsfors
Vildmarksyxa", men skæftningen var under al kritik. Jeg har hele mit liv, hver dag været ude i naturen, og økser er næsten dagligt et vigtigt værktøj for mig. Ved nok hvordan en økse skal være skæftet og hvilke krav der skal stilles. Skæftningen er det vigtigeste punkt på øksen. Den skal sikre en pålidelig brug og lang tids holdbarhed. Det er jo netop på dette sted, at de største påvirkninger finder sted og samlingen skal være 100% optimal. Ovenstående billede er et ungdomsbillede, taget i Sverige hvor jeg er uddannet indenfor skovbrug. Skal nok afslutte med et billede, taget 50 år senere :-) |
En Gränsfors økse er dyr og kvaliteten skal være derefter. De vil jo
gerne markedsføre sig som "verdensmestre" og det skorter jo ikke på
egne lovprisninger og reklamer for øksens og firmaets fortræffelighed. Denne økse er tydeligt defekt og jeg betragtede den helt klart som en "smutter" Min økse blev købt hos Dansk Skovkontor, som hentede øksen hos et Tysk firma. Jeg forudså en forsinkelse i reklamationsvejen og ligeledes, at den defekte økse bare blev lagt på hylden og solgt til næste kunde, uden at firmaet Gränsfors Bruk blev underrettet. Derfor skrev jeg direkte til Gränsfors Bruk og præsenterede dem for ovenstående billeder samt efterlyste en stillingtagen. |
Kokkedal
- Fredag den 18. november 2016 Hej :-) Jeg har i denne uge via Dansk Skovkontor handlet et par Gränsfors økser. En "Vildmarksyxa" 415 og en "Liten Skogsyxa" 420. Den "liten Skogsyxa" er bare i orden, men "Vildmarksyxan" er bare for dårligt skæftet efter min mening. Jeg vedhæfter fotos. De behøver nok ikke nærmere forklaring. Jeg vil gerne vide om jeg skal acceptere yxan som den er ? - i så fald vil jeg ikke under nogen omstændig have den. Den er for dårlig, og lever ikke op til det "billede" jeg har af kvaliteten på andre Gränsfors produkter. Jeg ser på indpakningen af økserne, at Dansk Skovkontor har rekvireret yxarne fra et Tysk firma "Kettner", og forventer et større arbejde med unødig tidsspilde inden jeg enten får mine penge tilbage eller får en ny yxa. Meget irriterende, når forventningen til kvaliteten var som inden. Jeg har gennem tiden købt adskillige Gränsfors yxar (6 stykker) og aldrig haft grund til reklamation. Besvar venligst mit spørgsmål, og jeg vil handle derefter. Med venlig hilsen xxxxx Jørgensen ........................ og en god week-end til jer :-) Ps - De resterende billeder bliver sendt i efterfølgende mail. -- <xxxx@conradius.dk> |
Mailen blev sendt til 3 modtagere hos Gränsfors Bruk - axes@gransfors.com - Generel Gränsfors Bruk adresse thomas@gransfors.com - Thomas Ericsson Direktør (VD) joachim@gransfors.com - Joachim Andersen Order og kundservice Kun Joachim Andersen svarede på mailen. Forståeligt nok, det var jo en kundehenvendelse. |
Hej xxxx, Ja, det här ser ju inte så bra ut. Tyvärr händer det att det slinker iväg yxor som kanske inte skulle ut. Jag håller med dig om att detta inte är ok. Ge mig kvitto över köpet och/eller kopia på garantikortet tillsammans med din adress o telefon så skickar jag ner en ny yxa. Tack, Best regards/Med vänliga hälsningar Joachim Andersen Customer Service www.gransforsbruk.com |
Det så jo godt ud. Selv Gränsfors Bruk kunne se fejlen og ville sende
en erstatningsøkse. Der blev en del skriverier med hensyn til Kvittering og Garantibevis, men det gik nemt igennem. Jeg skrev blandt andet: "Hvad med den gamle økse ?" - Gränsfors foreslog, at jeg kunne sende den med posten, men efter, at jeg havde oplyst, at portoen for forsendelse ville blive 130 kr, så valgte de at se bort fra det. Jeg havde nu en ekstra økse, dog fejlbehæftet, men en slags godtgørelse for al det besvær. Jeg havde jo betalt en større sum for en økse, som pinedød bare skulle være 100% i orden. Nogle dage senere blev erstatnings-øksen leveret i vores postkasse, - MEN - MEM - men. Den var lige så dårligt skæftet som den forrige. Hvad tænker de på ? - At levere en erstatningsøkse, der er lige så dårlig som den forrige. De har tilsyneladende ikke checket noget som helst, men bare hevet en tilfældig økse ned fra hylden. Det var SGU for dårligt, og her knækkede "filmen" så. Billeder af erstatnings-øksen: |
Jeg måtte lige sunde mig lidt og tage stilling til, om jeg skulle opgive Gränsfors, - eller forfølge min ret til en økse uden fejl og mangler. - Det var jo det jeg havde betalt for. Det blev det sidste, som faldt bedst ud. - Ingen skulle tjene sine penge på et underlødigt produkt. |
Sendte jeg nedenstående mail inclusive ovenstående billeder til Joachim Andersen - Gränsfors Kundkontakt. Det var gennem ham al tidligere mail-udveksling var foregået. |
Kokkedal - Fredag den 9. december 2016 Hej igen Joachim :-) Jeg modtog den nye økse nogle dage efter vores seneste brev-udveksling, men har først nu haft tid til at kommentere. Jeg kan kun være tilfreds med sagsbehandlingen og den hurtige reaktion, men - men - men, den nye økse er lige så dårligt skæftet som den forrige, dog lidt, meget lidt bedre, hvis man ellers kan lave en gradinddeling mellem perfekt og så varierende luftrum til det perfekte. Skæftet er på øksehovedets underside ved bagenden slet ikke i forbindelse med selve hovedet. Mere end 1/3 af skæftet er ikke i kontakt med øksehovedet. Jeg medsender billeder af den erstatningsøkse jeg modtog. Samtidigt medsender jeg et billede af økse nr 1, som viser afstanden imellem skæfte og øksehoved. Nu er prisen på Gränsfors økser høj og kvaliteten skulle gerne være derefter (har indtil nu været min erfaring), men at der er fejl på et så vigtigt sted, som mellem skaft og hoved, bør ikke forekomme. Det er jo netop der hvor påvirkningerne er størst. Øksen er vel et Svensk Kvalitetsprodukt og ikke "Made in China" ? :-) Jeg kunne nævne adskillige fejlmuligheder - Lige fra hullets størrelse, skaftets tykkelse til manglende nøje kvalitetskontrol, men vil alligevel afvente et svar fra dig. Det keder mig at skulle skrive en sådan mail til dig, nu gik det lige så godt. Trods alt en venlig hilsen her fra Danmark og en god week-end til dig. xxxxx Jørgensen |
Sendte jeg så en rykker-mail til Direktøren for
Gränsfors Bruk, Thomas Ericsson. Mailen var vedhæftet ovenstående mail til Joachim og alle billeder af erstatnings-øksen. |
Subject: Fw: Fel på
ersätnings-yxa Kokkedal - Torsdag den 15. december 2016 Hej :-) Sendte for næsten en uge siden nedenstående mail til Joachim Andersen, men har ikke fået svar, ej heller et autosvar. Jeg formoder, at Joachim ikke længere bestrider stillingen i "Customer Service", og gensender min mail via tilgængelige e-mail adresser hos Gränsfors, idet jeg ønsker en stillingtagen til problemet, set med Gränsfors øjne. Med venlig hilsen xxxxx Jørgensen. |
.............. og så ventede, ventede, ventede og ventede jeg på svaret - Det
dukkede aldrig op. Hverken fra direktøren Thomas Ericsson eller Joachim Andersen . Efter nytår besluttede jeg at lave denne hjemmeside, for at kunne henlede andres opmærksomhed på den ringe kvalitet af Gränsfors Økser. Gränsfors Bruk's økser er meget dyre og kvaliteten skal bare være i top. Ikke noget med, at man selv skal reparere, skifte skaft eller udbedre. Servicen skal også følge øksens pris, og ikke løbe ud i sandet ved ikke at besvare tilsendte mails. |
2 måneder efter min første henvendelse og 1 måned
efter min sidste, endnu ikke besvarede mail, så måtte jeg konstatere, at audiensen tilsyneladende var slut. End ikke Direktøren Thomas Ericsson - Gränsfors Bruk gad besvare mine mails. Jeg afskrev firmaet. Lidt småtræt af det cirkus. For at udvide min horisont til at omfatte andre Svenske økse-mærker og se hvorledes kvaliteten var der, så købte jeg en "Wetterling økse"i nogenlunde samme størrelse hos: Bushcraft butikken, Jesper Hede - http://www.bushcraftbutikken.dk/ Gränsfors Bruk og Wetterlings har samme ejer, men arbejder uafhængigt af hinanden, (siger de). Stålet i øksehovederne er det samme, og formen på økserne ligner hinanden. Fremstillingsmåden er også næsten ens. Kvaliteten på skæftningen af Wetterlings øksen var ikke optimalt udført, men meget bedre en Gränsfors øksen. I og med, at Wetterlings er billigere, så ville jeg selv kunne udbedre skavanken indenfor prisforskellen. Det var sådan jeg så Wetterlings øksen ved første øjekast, men efter en nærmere undersøgelse fandt jeg, at den var meget ringere end øksen fra Gränsfors Bruk. Så ringe, at prisforskellen ikke kunne udligne det. Jeg vil lave en ekstra side, som kan vise Wetterlings øksens dårlige skæftning. - LINK til Wetterling-side: KLIK |
Jeg havde afskrevet Gränsfors og regnede ikke med at høre mere fra dem. Men, - så modtog jeg, noget overraskende nedenstående mail fra Joachim, Gränsfors Bruk. Det var såmænd en reaktion på min mail, jeg havde afsendt for mere end en måned inden. |
Hej xxxx, Ursäkta sent svar. Jag har kollat upp yxan i fråga och visst, ett litet glapp är det men det är absolut ingen fara att huvudet ska lossna. Hade det varit så skulle vi ha hört det från flera håll. Det här är inte något vi nonchalerar utan vi kommer att ha mer kontroll över det här i framtiden. Jag kommer att skicka ner en tredje Vildmarkare som ska hålla vårt krav på kvaliteten du efterfrågar. Vänligen informera mig då du mottagit yxan så vi vet att den kommit fram i önskat skick. Tack. Best regards/Med vänliga hälsningar Joachim Andersen Customer Service www.gransforsbruk.com |
Hmmm ! - Først nu har Joachim åbenbart checket øksen, og ændret sin mening om
skæftningen Fra: " Ja, det här ser ju inte så bra ut. Tyvärr händer det att det slinker iväg yxor som kanske inte skulle ut. Jag håller med dig om att detta inte är ok." Til: " Jag har kollat upp yxan i fråga och visst, ett litet glapp är det men det är absolut ingen fara att huvudet ska lossna." ?????? Jeg er lidt i vildrede - Havde han slet ikke set på øksen inden sin første udtalelse ? Nu udtaler han, at en økse, hvor omkring 30 % af skaftet ikke er i kontakt med øksehovedet, nok skal holde, og begrunder det med, at Gränsfors ikke har haft reklamationer over dette, indtil nu. Det er SGU bare for dårligt - Jeg har købt en dyr økse, som jeg forventede ville være 100% i orden. - Det var den ikke ! Et lyspunkt er dog, at Gränsfors Bruk vil sende en tredie økse, som holder de krav til kvaliteten, jeg stiller. Skal blive spændende om Gränsfors har samme kvalitetskrav eller de vil sende et underlødigt produkt. Det vil så vise om sagen kan afsluttes med, at Gränsfors kan bibeholde sit ry. Jeg havde jo egentlig afskrevet Gränsfors og påbegyndte denne hjemmeside, for på en eller anden måde fortælle andre, og fraråde dem at købe økser fra Gränsfors, som jo tydeligt ikke lever op til sine egne "skamrosninger" Jeg giver dem muligheden, og venter på den tredie økse. Hjemmesiden bliver dog lagt tilgængeligt på nettet uanset udfaldet og forsynet med en Engelsk-sproget indgang. Jeg har lagt et arbejde i den og hader at gøre noget overflødigt. |
mente jeg at have ventet længe nok på denne 3.
økse. - 10 dage tager det vel ikke, at fragte den. Jeg sender derfor nedenstående, og sikkert min sidste mail til Gränsfors Bruk. |
Kokkedal - Onsdag den 1. februar
2017. Hej Joachim. Jeg har nu, i 1o dage ventet på den 3. økse, som du ville sende. Den ville jo kunne vise om jeres kvalitet ville svare til mine forventninger og derved "rense luften" , samt vise om jeres håndværksmæssige kunnen og professionelle ære stod mål med jeres egne lovprisninger og reklame. Jeg har dog intet modtaget. Det skal ikke være en hemmelighed, at jeg efterhånden er noget misfornøjet med jeres sagsbehandling, og efter at jeg ikke fik svar på min seneste mail, påbegyndte en hjemmeside, for på den måde, at advare andre mod at købe Gränsfors produkter. Jeg vil anmode dig om at kigge på adressen: http://conradius.dk/gransfors_axes/ Der vil du kunne se udkastet til hjemmesiden. Den er endnu ikke så nem at finde, men vil inden længe være offentligt tilgængelig og være tilmeldt til div søgemaskiner, samt sendt til forhandlere af Gränsfors økser. Jeg ser stadig frem til at modtage den 3. økse, så jeg ved selvsyn kan se kvaliteten og samtidigt give Gränsfors en mulighed for at rette op på beskrivelsen og æren. Jeg synes, at I sagtens kan nå at reagere inden kommende week-end, og forventer et svar og stillingtagen inden. Med absolut bedste hilsener xxxx |
Jeg havde på en måde givet dem tommelskruer på og svaret ankom en time senere |
Hej xxxx, Jag ska se på hemsidan. Yxan är på gång. Ja, det här har ju blivit en tråkig historia som jag hoppas kommer att ordna upp sig till det mer positiva slaget. Tack. Best regards/Med vänliga hälsningar Joachim Andersen Customer Service www.gransforsbruk.com |
Indtil nu er øksen ikke dukket op, så jeg venter ...................................... |
Tidlig morgen bankede posten på vores dør, og jeg modtog en fejlfri Gränsfors Vildmarks-Yxa :-) Dog indikerer mærker på skaftet, at denne økse er specielt-fremstillet, for at gøre mig tilfreds. |
Det var da glædeligt, at de kunne tage sig sammen, men det var dog noget jeg havde forventet ved mit første køb. Jeg har fået klaret mit eget problem, men denne side er især rettet til andre og nye købere af Gränsfors økser. Til syneladende har firmaet et problem med kvaliteten, og jeg kan sagtens forestille mig, at der ude i verden befinder sig mange, endnu ikke købte økser med samme skavank. Ligeledes forestiller jeg mig, at Gränsfors har en del økser liggende på lager i samme tilstand. Derfor skrev jeg til Joachim Andersen - Kundekontakt hos Gränsfors Bruk og spurgte om hvorledes de vil forholde sig til dette, og give dem en mulighed for at bevare æren og deres Image, samt få sagen afsluttet på værdig vis. |
Kokkedal - Tirsdag den 7. februar 2017. Hej Joachim Posten bankede på i morges og leverede en fejlfri økse. Mange tak trods al den besvær. :-) Jeg har dog nogle spørgsmål til dig, idet jeg formoder, at der ude i butikkerne ligger adskillige økser med samme fejl og, at I, Gränsfors Bruk også har en del på lager. Den hjemmeside jeg oprettede, var især tiltænkt nye købere af økser og er delvist en advarsel. For på en god måde at få siden afsluttet, og Gränsfors kan rette lidt op på sit image, så vil en slutbemærkning fra jer, Gränsfors Bruk være et ønske. Hvorledes tackler I jeres problem ? Både med hensyn til kommende produktion, - de økser, som I har på lager - de økser, som allerede er solgt, - og ikke mindst de økser, som i butikkerne venter på nye ejere ? Hjemmesiden er fungerende og vil blive liggende, så længe jeg i butikker kan finde økser af samme kvalitet, eller via mails bliver orienteret om samme Joachim, jeg forsøger ikke, at skade Gränsfors Bruk på nogen måde, men ret skal være ret. Jeg køber en økse som håndværker og har aldrig været utilfreds med økser fra Gränsfors. Jeg skal bare have et værktøj, hvor kvaliteten er optimal. ....og så hils lige jeres VD, direktør Thomas Ericsson, og forklar ham, at det er almindelig høflighed, at besvare tilsendte personlige mails - Den mangel fra hans side forstærker ikke jeres image. ..og så må vinteren gerne snart tage slut Kan du have det så godt Med venlig hilsen xxxx Jørgensen |
Der er nu gået mere end en uge siden jeg sendte ovenstående mail til Gränsfors Bruk. Jeg har intet hørt, trods tiden skulle være rimelig til at besvare mine spørgsmål. Jeg formoder, at firmaet ikke kan finde svar, - eller igen forsøger, at tie og lade sagen "rulle ud i sandet" for derved afslutte den. Jeg kan så kun udlede, at Gränsfors Bruk: - ikke vil checke op på deres lager af allerede fremstillede økser. - ikke vil checke op på økser, som allerede er solgte, men vil "tage det på garantien", efterhånden som køberne opdager deres fejlkøb :-( - ikke vil checke op på de økser, der ligger ude i forretningerne, klar til at blive solgt :-( Dette er klar Kasse-tænkning og afspejler et firma uden "rygrad", der helt klart "lader kunden i stikken" Der er mange professionelle øksebrugere, Hardcore Wildlife-Bushmen og nytilkomne, der betragter Gränsfors økser, som det ultimative, hvad de økser så sandeligt ikke er. Gränsfors Bruk har , ved at skamrose og opreklamere sin produkter, og så ellers, at give den som et "anstændigt gammelt Svensk firma med traditioner", - stille og roligt hentet markedsandele. Tro mig, - Der findes øksefabrikater, som langt overgår Gränsfors uegnede kvalitet, og tilmed er billigere. Hvis du alligevel vil have en Gränsfors Økse, for at stive dit købe-image af og give den som en "erfaren" øksebruger, så vil jeg fraråde dig at købe øksen ubeset og utestet. Altså - Derfor undlad at købe den ved Net-handel . Du kan ikke regne med at firmaerne checker kvaliteten. De løber an på, at den fra fabrikken er 100% i orden. Køb den i en butik, hvor du selv kan undersøge og afgøre kvaliteten. Tænk dig grundigt om - eller du kommer ud i et forløb, som mit. Et forløb, jeg helst havde været foruden. - 4 måneder (120 dage) fra køb og reklamationen til endelig løsning. - Et utal af mails, også flere end vist her på siden. - Tusindvis af skrevne ord. .........og fandens til ulejlighed. :-( :-( :-( Det er udsigterne, når du efter 1, 2 eller måske 10 år, står med et øksehoved der sidder løst eller er faldet af og skal reklamere og overbevise Gränsfors Bruk om, at en dårlig skæftning er årsagen. Er du allerede ejer af en Gränsfors økse, så undersøg den og hvis du finder, at den ikke er i orden, så skriv til enten: axes@gransfors.com eller : joachim@gransfors.com Skriv gerne på dansk - Det har de ikke problemer med. Jeg betragter "sagen" som lukket, med mindre Gränsfors Bruk kommer på banen igen. Skulle du have bemærkninger til siden eller andet på sinde, så skriv til axe@brok-kassen.dk .......og så er der ikke langt til sommeren - Måske træffes vi derude :-) |